IJmond-Noord

De IJmond boven het Noordzeekanaal, dat is IJmond-Noord. Het stukje op de kaart delen we met Beverwijk, Wijk aan Zee, Heemskerk en Velsen-Noord. IJmond-Noord is het economische centrum van de IJmond, een dynamisch en energiek gebied binnen de MRA, dat ruimte biedt aan creatieve en ondernemende bewoners, werknemers en bedrijven.

Samen hebben we de regio veel te bieden en staan we sterk

De kernen hebben allemaal hun eigen identiteit, onderscheidend vermogen en ambities. Tegelijkertijd wordt binnen de IJmond volop samengewerkt. Stakeholders helpen elkaar graag vooruit, zowel economisch als sociaal-maatschappelijk.

IJmond-Noord is de achternaam die we delen

Door de term IJmond-Noord actief te gaan gebruiken, maken we deze verbinding én onze kwaliteiten expliciet. Door ons gezamenlijk als IJmond-Noord te profileren, nemen we onze plek in náást IJmond-Zuid. Als eigen merk binnen de MRA, maar wel duidelijk met elkaar verbonden. Door te investeren in het merk IJmond-Noord kunnen we bewoners en bedrijven stimuleren, om hier te komen, te blijven en te groeien. Daarmee geven we een stevige impuls aan dit gebied.

Een breed platformmerk dat inwoners en bedrijven bindt en vooruit helpt

IJmond-Noord als gebiedsmerk en platformmerk

Stakeholders binnen IJmond-Noord kunnen gebruik maken van het merk IJmond-Noord en meedoen. Dat geldt voor Beverwijk, maar ook voor Wijk aan Zee, Heemskerk en Velsen-Noord. En het geldt voor alle organisaties, netwerken, instellingen, ondernemers en cultuurmakers. Zo kunnen we elkaar en dit gebied versterken: qua aanbod, ontwikkeling en verhaal.

Beverwijk. Je stad in IJmond-Noord.

Beverwijk is dé stad van IJmond-Noord en het hart van het gebied. Beverwijk wil de motor zijn achter het merk IJmond-Noord en gaat van start met het stadsmerk: Beverwijk. Je stad in IJmond-Noord.

Meer weten

Heemskerk. Zee van tijd.

Met het sterke merk Heemskerk. Zee van tijd. is Heemskerk onderdeel van en merkpartner op het platform IJmond-Noord.

Meer weten

Wijk aan Zee

Wijk aan Zee heeft als kustdorp een eigen identiteit, met eigen merkwaarden en onderscheidend vermogen. Wijk aan Zee maakt daarom geen deel uit van het stadsmerk Beverwijk. Er moet een apart traject komen om het imago en de merkstrategie voor Wijk aan Zee te bepalen.

Merkorganisatie

Het merk IJmond-Noord en het stadsmerk voor Beverwijk zijn tot stand gekomen in samenwerking met vele stakeholders. Beide merken moeten nu worden geborgd. Hoe en in welke vorm dit gebeurt, wordt in 2022 onderzocht. Dit zou een publiek-private samenwerking kunnen zijn, in de vorm van een merkbureau, waarin de merkpartners actief deelnemen.

Meer informatie

Wil je meer weten over de totstandkoming van het merk IJmond-Noord? In dit rapport vind je de resultaten van het identiteitsonderzoek en alle uitgangspunten. Wil je meer weten of meedoen? Mail dan naar communicatie@ijmond-noord.nl